söndag 17 oktober 2010

IFK

IFK Norrköping, även kallad Snoka eller Peking, är en idrottsförening i
Norrköping. Kamratföreningen i Norrköping bildades 29 maj 1897 som IFK-förening
nummer 17 av en grupp pojkar vid Läroverket. Klubben har som mest haft 15 grenar
på programmet samtidigt i verksamheten, bl.a. friidrott och ishockey samt
brottning till häst.

IFK Norrköping utövar fotboll sedan starten, och är
en av Sveriges mest anrika och framgångsrika fotbollsklubbar, som blivit svenska
mästare 12 gånger och vunnit Svenska cupen sex gånger. Den verkliga
storhetstiden inföll på 1940-talet då klubben vann Allsvenskan fem gånger på sex
år och blev känd som Guldköping. I laget ingick storspelare som Nils Liedholm,
Gunnar Nordahl och Georg Ericson.

Igår vann IFK sin match och det betydde oxå avancemang till Allsvenskan.
Jag är inget fotbollsfan så för mej är det egentligen ingen big deal. För många andra är det tydligen det. Såg det inte minst på alla facebookstatusar igår kväll. Min å andra sidan var att ja va trött på alla IFK statusuppdateringar. Det gick tydligen inte hem överallt! Jag bryr mig inte om allt men jag tycker att de har mycket att bevisa för att jag ska tycka att det är bra.


I Allsvenskan 2002 slutade Norrköping på 13:e plats, vilket innebar att laget
efterföljande säsong fick spela i Superettan. Där blev man kvar till år 2007, då
det redan i Superettans 25:e omgång stod det klart att laget åter tog klivet upp
i den högsta serien. Väl tillbaka i Allsvenskan 2008 föll man ur serien.

Sist klarade de en säsong sen var det ner igen. Att vinna är inte allt. Att klara av att stanna kvar, att vara bra även i en högre serie det är det som gäller. Klarar de inte det så hör de inte hemma där.

En sak som jag även funderat på är att de allra flesta tycker att IFK är så bra varför är det ingen som går och tittar på dem när de spelar?


Trots att Norrköping ses som en fotbollsstad har klubben ibland svårt att locka
folk till arenan. Endast en säsong under 2000-talet har klubben haft ett
publiksnitt på fler än 10 000 åskådare (2002 10.957 åskådare). Det kan
naturligtvis förklaras med det dåliga resultat som producerats, men faktum är
att man endast tio gånger under klubbens hundratioåriga historia haft över 10
000 personer i snitt.

Ja det här va mina funderingar om IFK och ni som missuppfattar mej, ja tycker inte att det är dåligt jag tycker bara att det finns så mycket mer att bevisa innan jag säger att det är bra.



Källa: Wikipedia



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar